نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 6 صفحه : 154
آمدن پيامبران را حجت بدانيم و عقل را از
اين منصب معزول داريم، بدو اشكال بر مىخوريم:
1- ما هنگامى مىتوانيم پيامبرى را راستگو بدانيم كه به توحيد و عدل
خداوند پى برده باشيم. بنا بر اين هر گاه توحيد و عدل خداوند را ثابت نكرده باشيم،
راهى بسوى معرفت پيامبر و راستگويى او نداريم.
2- اگر فقط پيامبران وسيله اتمام حجت باشند و عقل را در اين راه،
سهمى نباشد، هر پيامبرى نيز احتياج دارد كه پيامبرى ديگر، راستگويى او را تصديق
كند.
كه بالآخره سر از تسلسل و بى نهايت بيرون مىآورد. و بطلان آن در جاى
خود ثابت شده است.
بنا بر اين كسانى كه به اين آيه استدلال كردهاند كه: تكليف هنگامى
صحيح است كه پيامبرى بيايد، از راه صواب بدور افتادهاند. زيرا عقل و حجيت آن را
فراموش كردهاند.
(وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً):
خداوند بر انتقام از عاصيان و كافران توانا و در دستورها و كارهاى خود حكيم است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 6 صفحه : 154