نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 5 صفحه : 263
سخن خود را از خطا و زشتى دور، نگاه
مىدارد. بديهى است كه در قرآن كريم، اين نوع اختلاف، وجود ندارد، همانطورى كه
تناقض كه نوع اول اختلاف است، نيز وجود ندارد. اما اختلاف قرائت و تلاوت، نظير
اختلافى كه در وجوه قرآن است و اختلافى كه در تعداد آيات و سورهها وجود دارد و
اختلافى كه ميان احكام، از لحاظ ناسخ و منسوخ وجود دارد، اينگونه اختلافات، در
قرآن موجود است و همه آنها حق و صواب هستند.
برخى مىگويند: اينكه در قرآن، تناقضى وجود ندارد، دليل است بر اينكه
قرآن سخن خداست، زيرا اگر چنين نبود خداوند در اين آيه به آن استدلال نمىكرد و
اگر استدلال نكرده بود، ممكن بود كسى بگويد: چه مانعى دارد كه گوينده سخن طورى
دقيق شده باشد كه آن را از تناقض، منزه كرده باشد. لكن واضح است كه بنا- بر اين
استدلال، هنگامى مىتوان عدم تناقض را جهت اعجاز قرآن دانست كه يقين داشته باشيم
كه پيامبر راست گفته و قرآن سخن خداست.
پس از اين آيه، خداوند مجدداً به شرح حال آنها پرداخته، مىفرمايد:
(وَ إِذا جاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ): هر گاه به منافقان يا بقولى مسلمانان ضعيف و زبون، خبرى برسد كه
حاكى از يورش دشمن به مدينه باشد و ايجاد ترس كند يا حاكى از پيروزى مؤمنان بر
دشمن باشد و ايجاد امنيتى كند.
(أَذاعُوا بِهِ): اين خبر را در ميان مردم
منتشر مىكنند، بدون اينكه به صحت آن يقين داشته باشند.
خداوند از انتشار اينگونه اخبار كراهت دارد، زيرا خواه ناخواه منتشر
كنندگان آن از دروغگويى مصون نخواهند بود و همچنين اخبار وحشتآور، مردم
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 5 صفحه : 263