نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 5 صفحه : 177
بيان آيه 48
لغت
افترى: از افتراء بمعناى دروغ گفتن و جعل كردن.
اعراب
(إِثْماً عَظِيماً): مصدر منصوب است زيرا
«افترى» بمناى «اثم» يعنى:
«اثم اثما عظيما» نظير: «حمدته شكراً».
شان نزول
كلبى گويد: اين آيه در باره مشركان يعنى وحشى و رفقايش نازل شد. زيرا
هنگامى كه وى حمزه را كشت- كه باو وعده داده بودند كه حمزه را بكشد تا آزادش كنند
و چون حمزه را كشت، آزادش نكردند- و بمكه بازگشت او و رفقايش از كردار خود نادم
شدند و نامهاى خدمت پيامبر نوشتند و پشيمانى خود را اعلام داشتند و نوشتند كه هيچ
چيز مانع اسلام ما نيست جز اينكه در مكه از شما شنيديم كه شرك و قتل نفس و زنا
مانع توبه است و ما همه اينها را مرتكب شدهايم و اگر اين موانع در كار ما نبود به
تو ايمان مىآورديم. از اينرو آيه:(إِلَّا مَنْ تابَ وَ
آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً) (سوره مريم 60) نازل گرديد
و پيغمبر 6 آيه را براى وحشى و رفقايش فرستاد. چون آيه را خواندند، نوشتند: اين
هم شرط سختى است، مىترسيم نتوانيم عمل صالحى انجام دهيم و صلاحيت تبعيت از اين
آيه را پيدا نكنيم. از اينرو آيه:
(إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ ...) نازل گرديد و پيامبر گرامى آيه را براى ايشان فرستاد. آيه را قرائت
كردند نوشتند، مىترسيم از آن كسانى نباشيم كه مشيت الهى بر آمرزش ايشان تعلق
گيرد، لذا اين آيه نازل شد: