(بِالْبَيِّناتِ): با دلايل كافى كه بر صدق و
رسالت آنها دلالت داشت.
(وَ بِالَّذِي قُلْتُمْ): يعنى با همين قربانى
كه ميگوييد مراد زكريا و يحيى و همه پيامبرانيست كه يهود آنها را كشتند.
(فَلِمَ قَتَلْتُمُوهُمْ): چرا آنها را كشتيد
با آنكه دليلى كه خود ميخواستيد به دست داشتند.
(إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ): اگر راست ميگوييد و
اقرار داريد كه آنچه آوردند از طرف خدا بود و اين آيه تكذيب يهود است كه ميگفتند
اگر قربان آرى ايمان مى- آوريم و هم دلالت بر عناد ايشان دارد و اينكه اگر پيغمبر
6 قربانى هم بر ايشان آرد آن را مثل ديگر معجزاتش تكذيب خواهند كرد و اينكه
خداوند براى اتمام حجت قربانى مورد درخواست ايشان را بر ايشان نياورد چون مىدانست
كه در اين عمل مفسدهاى است و آنچه بر خدا لازمست نصب دليل بر نبوت پيغمبر است كه
نصب فرموده بود:
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 371