نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 4 صفحه : 260
يكديگر در ميگذرند و اختصاص بخدا ندارد جواب
اينست كه گناهانى را كه موجب استحقاق عقاب است نمىبخشد مگر خداوند و همچنين
خداوند گناهان كبيره را مى- بخشد و تقصيرهاى ما نسبت بهم در قبال آنها ناچيز است.
(وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى ما فَعَلُوا):
يعنى بر گناه ادامه ندهند و ملازم گناه نشوند.
حسن گويد: اصرار بر گناه اينست كه مردم معصيت را انجام دهند و از آن
توبه نمايند و اين معنى نزديك بمعنى اول است و اين گفته كافى نيست بر اينكه توبه
مجرد استغفار باشد با اصرار بر گناه زيرا استغفار مؤثر است در صورتى كه اصرار بر
گناه نباشد و از پيغمبر اكرم 6 روايت شده كه: هيچ گناهى با اصرار بر آن صغيره
نيست و هيچ گناهى اگر استغفار (و توبه واقعى) شود كبيره نيست: يعنى گناهان كبيره
با توبه و استغفار بحال كبيره بودن باقى نميماند و صغيره با اصرار بر آن بحال
صغيره باقى نميماند.
در تفسير ابن عباس آمده كه اصرار بر گناه يعنى آرامش و عادت يافتن دل
بگناه و آن اينست كه گناهكار توبه و استغفار را بكلى ترك گويد.
(وَ هُمْ يَعْلَمُونَ): در اين جمله چند وجه محتمل
است:
اول: يعنى مىدانند خطاست و به خطا بودن آن نيز توجه دارند و در حال
فراموشى و سهو و غفلت نباشند زيرا خداوند گناهانى را كه بنده از روى فراموشى و
غفلت انجام دهد ميبخشايد اگر چه از آنها بعينه توبه نكند (از جبايى و سدى).
دوم: بر دليل گناه بودن آن واقفند زيرا اگر از گناه بودن آن بىخبر
باشند و راهى هم به دانستن نداشته باشند گناه از ايشان برداشته است مثل كسى كه از
روى نادانى با مادر رضاعى خود تزويج كند كه گناهى بر او نيست- و اينست معنى قول
ابن عباس و حسن.