نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 191
(آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد بترسيد از خدا در كار ربا و در همه چيزهايى كه شما را
از آن نهى نموده است.(وَ ذَرُوا ما بَقِيَ مِنَ الرِّبا)
يعنى و آنچه از ربا باقيمانده رها كنيد و آن را نگيريد و فقط اكتفاء كنيد به گرفتن
اصل سرمايه.
(إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ)
يعنى هر كه مؤمن باشد اينست حكم و دستور او و كسى كه مؤمن نباشد او در حال جنگ با
خدا است. بعضى گفتهاند يعنى اگر تصديق كنيد حرمت ربا و مفسدههايى را كه ربا در
بردارد و خدا ميداند.
(فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا) و اگر امر و فرمان
خدا را نمىپذيريد و بدان گردن نمىنهيد و از باقيمانده ربا دست برنمىداريد.
(فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ) پس يقين كنيد و بدانيد كه جنگ با خدا و پيامبر است يعنى بدانيد كه
شما چون مخالفت دستور خدا و رسول را كردهايد در دنيا مستحق كشتن و در آخرت سزاوار
آتش خواهيد بود و بعضى از (قراء) كلمه (فأذنوا) را به مد همزه و كسر (ذا)
خواندهاند و بنا بر اين قرائت بمعناى (فاعلموا) است كه بمعناى امر مىباشد يعنى
هر كه از ربا گرفتن دست بردار نيست او را به دشمنى با خدا و رسول اعلام داريد و
اين آيه، بيان كننده و حاكى از بزرگى گناه رباست و بعضى گفتهاند كسى كه با ربا
معامله مىكند امام، او را توبه مىدهد اگر توبه كرد رها مىشود و گرنه بايد او را
بكشند و امام صادق (ع) فرمود: هر كس ربا مىخورد نخست بعد از روشن شدن، او را
تأديب مىكنند اگر باز ربا خورد دفعه دوم هم او را ادب مىكنند و چنان كه پس از آن
ربا گرفت او را مىكشند.(وَ إِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُؤُسُ
أَمْوالِكُمْ) و اگر از اين كه معتقد به حليت ربا بوديد توبه كرده و اقرار به حرمت
آن نموديد اصل مال شما بدون زيان از آن شما است(لا تَظْلِمُونَ وَ لا تُظْلَمُونَ) بگرفتن اصل مال نه بكسى ستم
كردهايد نه به كم نمودن از اصل مال به شما ستم شده است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 191