نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 190
بيان آيه 278- 279
شأن نزول:
1- از امام محمد باقر (ع) نقل شده كه وليد بن مغيره در زمان جاهليت
ربا مىگرفت و هنوز مقدارى از طايفه ثقيف طلب داشت و خالد بن وليد پس از آنكه
اسلام آورد خواست آنها را مطالبه كند آيه فوق نازل گشت.
2- سدى و عكرمه گفتهاند: اين آيه در مورد عباس و خالد بن وليد نازل
گشت چون آنان با هم شريك بوده و در زمان جاهليت مبلغى بابت ربا از طايفه ثقيف
طلبكار بودند و وقتى اسلام آمد آن دو اموال زيادى از راه ربا بدست آورده بودند سپس
اين آيه فرود آمد و رسول اكرم 6 فرمود هر ربايى كه در جاهليت بوده است در اسلام،
لغو شد و اول ربايى كه آن را لغو مىكنم رباى عباس بن عبد المطلب است و اولين خونى
كه آن را لغو مىكنم خون ربيعة بن حارث بن عبد المطلب است كه در بنى ليث شير خورده
و قبيله هذيل او را به قتل رسانيده بود.
3- مقاتل مىگويد اين آيه درباره چهار برادر از ثقيف بنام مسعود،
عبدياليل، حبيب و ربيعه كه از فرزندان ابو عمر بودند نازل شده است، آنان قرضهايى
به بنى مغيره مىدادند و ربا مىگرفتند و وقتى كه رسول اكرم 6 به پيغمبرى مبعوث
گشت و به طائف رفته و با ثقيف مصالحه كرد اين چهار برادر اسلام آوردند و سپس رباى
خود را از بنى مغيره مطالبه كردند (و چون آنها از دادن خوددارى كردند نزاع كرده)
نزد نماينده رسول اكرم 6 بنام «عتاب بن آسيه» در مكه آمده او نيز جريان را به
پيغمبر اسلام 6 نوشت سپس اين آيه نازل گشت و بدينوسيله آنان را از گرفتن ربا
ممنوع نمود.
تفسير:
پس از آنكه خداوند حكم باقيمانده از ربا را بيان كرد فرمود:(يا أَيُّهَا الَّذِينَ)
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 3 صفحه : 190