نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 417
تفسير:
خداوند سبحان سوگند ياد كرد بآسمان و فرمود(
(وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ)) پس بروج منازل رفيعه و
عاليه است و مقصود در اينجا منازل خورشيد و ماه و ستارگان است و آن دوازده برج
است. ماه در هر برجى از آن دو روز و دو ثلث روز سير ميكند و خورشيد در هر برجى يك
ماه سير ميكند.
((وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ))
يعنى روز قيامت بنا بگفته تمام مفسّرين و آن روزى است كه مردم تمامى در آن پاداش
داده ميشوند و در آن فصل قضا و داورى ميشود.
«گفتار بزرگان در معناى شاهد و مشهود»
((وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ)) در اين چند قول است
(1) ابن عباس و قتاده گويند كه شاهد روز جمعه و مشهود روز عرفه است. و از حضرت
باقر و حضرت صادق 8 است روايت شده.
از پيغمبر 6 روايت شده كه فرمود: روز جمعه را
شاهد ناميدهاند براى اينكه هر كس در آن عمل كند از خوب و بد گواهى دهد. و در حديث
آمده كه خورشيد طلوع و غروب نكرد بر روزى كه بالاتر از جمعه باشد. و در آن ساعتى
است كه موفّق نميشود كسى در آن كه خدا را بخير بخواند مگر اينكه دعايش مستجاب شود
و يا پناه از شرّى برد مگر اينكه خدا او را پناه دهد. و روز عرفه مشهود است مردم
در آن حاضر ميشوند عرفات موقف حجّ را و فرشتگان در آنجا حاضر ميشوند.
(2) ابراهيم گويد: شاهد روز نحر روز عيد اضحى و قربانست و مشهود
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 417