نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 286
فغضّ الطّرف انّك من نمير
فلا سعد ابلغت و لا كلابا
پس چشمت را به پوش و به بند كه تو از قبيله نميرى پس نه بقبيله سعد
رسيدهاى و نه به همّيت قبيله كلاب و همين طور است معنا در آيه. و جواب اذا در قول
خدا( (فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرى)) در
قول او( (فَأَمَّا مَنْ طَغى)) و ما بعد از آن است.
و قول خدا( أَوْ ضُحاها). ضحى را اضافه به عشيّه
نموده. و غداة و عشيّه و ضحوة و. پس بدرستى كه معنى(
فَإِذا جاءَتِ الطَّامَّةُ الْكُبْرى) اينست كه البتّه امر چنين
است. و قول خدا او ضحاها. ضحى را اضافه به عشيّه نموده. و غداة و عشيّه و ضحوة و
ضحى براى روزيست كه در آنست. پس اگر گفتى اتيتك صباحا و مساء مسائه و صباحه پس معنايش
آمدم تو را در صبح است و مساء بعد از صباح آيد و اتيتك مساء آمدم تو را در عصر و
صباح بعد از مساء خواهد آمد و مىگويى اتيتك العشيه و غداتها آمدم تو را شام و صبح
آن.
تفسير:
هنگامى كه خداوند سبحان آنچه را كه موسى آورد از عصا و يد بيضاء و
غيره و او را با فرعون روبرو و بآنچه در دنيا و آخرت فرعون را عقوبت نمود مقدّم
داشت. پند و موعظهاى براى مردم عصر رسول خدا 6 بود و
تحذيرى- براى ايشان از مثالها پشت سر آن منكرين بعث و قيامت را مخاطب نمود و گفت( (أَ أَنْتُمْ)) آيا شما اى مشركين منكرين
قيامت( (أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ))
يعنى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 286