و در آنست شكار حيوانات صحرايى و حيوانات دريايى و آنچه بخواهند بر
ايشان در آنجا آماده است.
شاهد در اين بيت كلمه ساهره است كه بمعنى صحراى خوفناك آمده و ديگرى
گويد:
فانّما قصرك ترب السّاهره
ثم تعود بعدها فى الحافره
پس البتّه قصر تو در كنار بيابان خوفناكيست سپس بعد از آن بر ميگردى
در قبر و گورت.
شاهد در اين بيت نيز كلمه السّاهره كه بمعناى صحراى خوفناك است.
اعراب:
جواب قسم محذوف است بنا بر تقدير (ليبعثنّ) و بعضى گفتهاند:
جواب اينست. فى انّ ذلك لعبرة. يعنى در اين مطالب عبرت و تنبّه است
روزى كه ميلرزاند بشدّت لرزاندنى و دلها هم ميطپد و يومئذ بدل ميباشد از( يَوْمَ تَرْجُفُ الرَّاجِفَةُ).
تفسير:
((وَ النَّازِعاتِ غَرْقاً)) مفسّرين در باره
تفسير آن اختلاف كردهاند بر چند
[1] اميّة بن ابى الصّلت. از حنفاء بود كه بانصارى معاشرت كرد
ولى ايمان بايشان نياورد و باسلام هم نگرويد. تعريف ميكند بهشت را كه در آن از
تمام اقسام گوشتها موجود است و اينكه هر چه اراده كند نزدشان حاضر خواهد بود او
كسى بود كه ميگفت هر دينى در روز قيامت نزد خدا باطل است جز دين حنيفه
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 26 صفحه : 265