responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 25  صفحه : 30

تجارت بود.

و بعضى گفته‌اند كه عود ضمير بيكى از اين دو كافيست و مثل آنكه بر حذفى باشد و معنا اينست كه وقتى تجارتى ديدند بسوى آن ميدوند و وقتى سرگرمى ديدند بسوى آن ميدوند پس اليه حذف شده چون اليها بر آن دلالت دارد.

از حضرت ابى عبد اللَّه صادق (ع) روايت شده كه فرمود: (انصرفوا اليها) منصرف ميشدند و ميرفتند بسوى آن.

(وَ تَرَكُوكَ قائِماً) تو در منبر خطبه ميخواندى و آنها ميرفتند.

جابر بن سمره گويد: نديدم رسول خدا 6 خطبه بخواند مگر ايستاده پس هر كس حديث كند تو را كه آن حضرت نشسته خطبه خوانده او را تكذيب كنيد، و از عبد اللَّه بن مسعود پرسيده شد آيا پيامبر 6 ايستاده خطبه ميخواند؟ پس گفت آيا نخوانده‌اى‌( وَ تَرَكُوكَ قائِماً) و بعضى گفته‌اند از قائما اراده كرده قيام در نماز را، سپس خداى تعالى فرمود:

((قُلْ)) بگو اى محمّد بايشان.

(ما عِنْدَ اللَّهِ‌) از ثواب بر شنيدن خطبه و حضور موعظه و نماز و توقّف با پيغمبر 6.

((خَيْرٌ)) بهتر و پسنديده‌تر و سودمندتر از جهت عاقبت و پايان كار است.

(مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقِينَ‌) از سرگرمى و معامله و خداوند روزى ميدهد شما را اگر چه خطبه و نماز جمعه را ترك و رها نكنيد

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 25  صفحه : 30
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست