نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 25 صفحه : 212
حقيقة گفتهاند كه منّت احسان را كدر و فاسد
ميكند.
ابن عباس گويد: پيغمبرى نيست مگر اينكه براى او مانند پاداش كسى است
كه ايمان باو آورده و داخل دين او شده است، سپس خداوند سبحان پيغمبرش را توصيف
كرده و فرمود:
((وَ إِنَّكَ)) بدرستى كه تو اى محمد.
(لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ) يعنى: بر دين بزرگى
هستى كه دين اسلام است. (از ابن عباس و مجاهد و حسن).
و بعضى گفتهاند: يعنى كه تو متخلّق باخلاق اسلام و بر طبع بزرگى
هستى و حقيقة اخلاق آنست كه انسانى نفس و باطن خود را بآن آراسته ميكند از آداب و
خلق و خوى ناميده شده براى اينكه او مانند خلقت مى شود در وجود و باطن انسانى، و
اما آنچه از آداب بر او آفريده شده پس آن طبيعت است پس خلق صفت اكتسابى وخيم آن
طبيعت غريزى است.
ابو على جبائى گويد: خلق عظيم صبر بر حق و بخشش وسيع و تدبير امور بر
مقتضاى عقل است بصلاح و رفق و مدارات و تحمّل مكاره در دعاء بخداى سبحان و تجاوز و
گذشت و بخشودن كوشش در يارى مؤمنين و ترك حسد و حرص و امثال اين صفات مذمومه.
عايشه گويد: اخلاق پيغمبر 6 متضمّن بود آنچه ده آيه اوّل سوره
مؤمنين بيان كرده بود، و كسى را كه خدا مدح فرموده به اينكه او بر خلق بزرگى است
ديگر بعد از اين مدح مدحى نيست.
و بعضى گفتهاند: خدا خلق او را عظيم فرموده براى اينكه باخلاقش
معاشرت با مردم داشت و با قلبش جدا بود از آنها پس ظاهرش با مردم
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 25 صفحه : 212