نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 24 صفحه : 16
آيه و معجزه دارد در دنيا تا اينكه استدلال
كند براى مردم به سبب آن بر صحّت نبوت خودش و شناخته شود صدق و راستى راستگو در
حال انقطاع- تكليف و زمانى كه مردم در آن مضطرّ بمعرفت ميباشند نيازى بمعجزه نيست
و براى اين خداوند سبحان فرمود، و ميگويند آن سحر مستمر است و در وقت نمى گويند كه
معجزه نيست سحر است (پس اين آيات صريح در معجزه و شقّ القمر است نه اينكه از اشراط
ساعت باشد كه براى اضطرار و ناچارى گفتهاند)( (وَ
كَذَّبُوا)) يعنى تكذيب كردند آيه و معجزهاى را كه مشاهده
كردند.
((وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ)) و
در تكذيبشان پيروى كردند هواهايشان و آنچه را كه شيطان، زينت داده بود برايشان از
باطلى كه ايشان بر آن بودند.
((وَ كُلُّ أَمْرٍ مُسْتَقِرٌّ))
قتاده گويد: پس خير مستقر باهل خير بر مىگردد و شر مستقرّهم باهل شرّ بر ميگردد،
و مقصود اينست كه هر امرى از خير و شرّ مستقر و ثابت خواهد بود تا به صاحبش پاداش
داده شود يا در بهشت يا در آتش.
كلبى گويد: معنايش اينست كه براى هر امرى حقيقتى است آنچه را كه از
آن مربوط بدنيا باشد، پس در دنيا ظاهر شود و آنچه را كه مربوط به آخرت باشد، پس
بزودى شناخته ميشود.
((وَ لَقَدْ جاءَهُمْ)) يعنى: و هر آينه البتّه آمد
اين گروه كفّار را( (مِنَ الْأَنْباءِ)) يعنى از اخبار بزرگى كه در
قرآنست بكفر كسانى كه در پيشين بودند از امّتها و هلاك كردن ما ايشان را( (ما فِيهِ مُزْدَجَرٌ)) يعنى متعظ و آن به
معناى مصدر يعنى و ازدجار و امتناع از كفر و تكذيب پيامبران(
(حِكْمَةٌ بالِغَةٌ)) يعنى قرآن حكمت كامل و تامّه ايست كه
بغايت و نهايت كمال و تمام رسيده است.
((فَما تُغْنِ النُّذُرُ)) يعنى: چه چيز است كه
پيامبران و رسولان را نفع
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 24 صفحه : 16