(ذلِكَ) يعنى اين هلاكت و بطلان اعمال بخاطر آن
است كه(بِأَنَّهُمْ كَرِهُوا ما أَنْزَلَ اللَّهُ)
نسبت به قرآن و أحكام اسلام كه بر پيامبر خدا 6
نازل شده بود بىعلاقه بودند، و با اينكه دستور داشتند كه مطيع دستورات پيامبر
باشند ولى مخالفت مىنمودند.
حضرت باقر (ع) مىفرمايد: اينان از آنچه كه در باره على نازل شده بود
بدشان مىآمد در نتيجه:
(فَأَحْبَطَ أَعْمالَهُمْ) اعمالشان باطل شد،
زيرا كه اين اعمال طبق دستور انجام نگرفته بود[2].
آن گاه خداوند براى آنان بر صحّت دعوت خود بتوحيد و اخلاص در عبادت
استدلال كرده مىفرمايد:
(أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ
الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ) چرا نمىروند كه ببينند
عاقبت پيشينيان آنان چيست؟ كه خداوند براى آنان پيامبرانى فرستاد و آنان را به سوى
يكتاپرستى و توحيد و اخلاص در پرستش دعوت كردند، ولى از آنان نپذيرفتند و نافرمانى
كردند، يعنى: اى كاش مىرفتند و از عواقب اينان آگاه مىشدند.
[1]- تفسير ابن عبّاس صفحه 316 يعنى:( خداوند اعمال آنان را و
مخارجى كه روز بدر كردهاند باطل فرمايد)
[2]- تفسير ابن عبّاس صفحه 316: باز مىگويد يعنى:( حسنات و
مخارج آنان را در روز بدر باطل ساخت)
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 51