نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 374
موارد را فتحه ميدهند و با تفخيم قرائت
ميكنند.
و ابن كثير و عاصم در تمام اين موارد بشدت تفخيم ميدهند.
دليل قرائت آيات:
اما ترك امالة و تفخيم الف قول بسيارى از قرّاء است، اماله نيز مطابق
نظر بسيارى است، بنا بر اين هر كس اماله و تفخيم را ترك كند طبق نظر جمعى عمل كرده
است، و هر كس هم با اماله و تفخيم قرائت كند باز طبق نظر جماعتى عمل كرده است و هر
دو قرائت بى دليل نخواهد بود.
لغات آيات:
هوى- هوىّ و نزول و سقوط واژههايى شبيه يكديگرند، و صرف ميشود:
و بهمين جهت جهنم به (هاويه) ناميده شده است، زيرا اهل جهنم را از
بالا به پائين سقوط ميدهد.
غوى- از غى است بمعنى ناكامى و نرسيدن بمقصود، و غوايت نيز كه بمعنى گمراهى
است از همين ريشه است.
[1]- مخارم عبارتست از دهانه تنگهها، فجاج جمع فج راه گشاد و
روشنى را گويند كه بين دو كوه قرار گرفته است، و اجدل باز شكارى را گويند، در
اينجا شاعر است را به باز شكارى تشبيه نموده است، يعنى: هر گاه با آن اسب از
تنگهها عبور كنى او را خواهى ديد كه مانند باز شكارى از دهانه تنگهها فرود
مىآيد.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 374