نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 328
ماهدون- ماهد بمعنى آماده كننده چيزى است، و
آماده نمودن چيزى كه صلاحيت استقرار بر آن دارد، گفته ميشود (مهد يمهد مهدا و مهد
تمهيدا) بمعنى (وطىء توطئة).
أ تواصوا- تواصى بمعنى سفارش نمودن بيكديگر است، كه مردم بعضى به
ديگران سفارش مىنمايند، و وصيّت بمعنى دستور دادن به كارهاى با اهميّت است با نهى
از مخالفت.
ذنوبا- ذنوب در اصل بمعنى دلو پر از آب است كه هم مذكّر آورده ميشود
و هم مؤنّث، شاعر عرب گفته است:
(لنا
ذنوب و لكم ذنوب
فان أبيتم فلنا القليب)
و علقمه گويد:
(و
فى كلّ حىّ قد خبطت بنعمة
فحقّ لشاس من نداك ذنوب)
معناى آيات:
(وَ السَّماءَ بَنَيْناها بِأَيْدٍ) از
ابن عباس و مجاهد و ابن زيد و قتاده نقل شده است تقدير چنين است: (و بنينا السماء
بنيناها بقوّة) يعنى: ما آسمان را آفريديم و آن را با نظامى خوب برپا داشتهايم.
(وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ) بنقل از ابن عباس
يعنى: ما قدرت داريم كه از آسمان با عظمتتر نيز بيافرينيم.
حسن گفته است يعنى: ما قدرت داريم كه به وسيله باران روزى مردم را
بيشتر توسعه دهيم.
و بعضى گفتهاند يعنى: ما نسبت به مخلوقات خود دستمان باز است و از
آن عاجز نيستيم، بنا بر اين (موسع) بمعنى صاحب (سعه) است كه آن نيز بمعنى بىنيازى
و توان داشتن است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 328