و اما (صعقة) بعضى گويند: مانند زجرة است، و آن عبارتست از صدايى كه
ناشى از صاعقه ميباشد.
بعضى از رجز خوانان گفتهاند:
(لاح
سحاب فرأينا برقه
ثم تدانى فسمعنا صعقه)
قوم نوح- و هر كس (قوم نوح) را بكسر خوانده است آن را عطف بر (و فى
موسى) گرفته است يعنى: (و فى قوم نوح)، و قوله (وَ
فِي مُوسى إِذْ أَرْسَلْناهُ) عطف است بر يكى از دو چيز
يا عطف است بر (وَ تَرَكْنا فِيها آيَةً)، و فى موسى يا
اينكه است عطف است بر قوله (وَ فِي الْأَرْضِ آياتٌ
لِلْمُوقِنِينَ) و فى موسى، يعنى: در فرستادن موسى آيات روشنى است، و نيز در قوم
نوح نشانهاى است.
و هر كس قوم نوح را نصب داده و گفته است (وَ
قَوْمَ نُوحٍ) در نصب آن نيز دو وجه جايز است كه هر دو حمل بر معنى است:
1- آنكه (فَأَخَذَتْهُمُ الصَّاعِقَةُ) بمعنى أهلكناهم است، پس مثل آنكه گفته