2- علّت تثنيه آوردن القيا آنست كه دلالت بر تكثير كند، مثل اينكه
گفته است الق، الق و ضمير تثنيه آورده است تا دلالت بر تكرير فعل كند، و اين به
علّت شدّت ارتباط فاعل به فعل است، بطورى كه هر كدام از آن دو مكرّر شوند مثل آن
است كه دوّمى مكرّر شده است، و اين قول مازنى است، و در نظر او آيه
(قال
ربّ ارجعون)
هم از اين قبيل است كه ارجعون جمع بسته شده است تا دلالت بر تكرير
كند، مثل اينكه گفته است: (ارجعنى ارجعنى ارجعنى) و مانند آن است كه قول امرئ
القيس شاعر كه گفته:
(قفا
نبك من ذكرى حبيب و منزل)
و مانند آن كه مثل آن است كه دو بار گفته است: قف قف.
[1]- كه در دو بيت اول خليلى و انكما تثنيه آمده است اما در بيت
سوم ا لم تر به صيغه مفرد آمده است.
[2]- عطاله كوهى است بلند در سوده از ديار بنى سعد، و در لسان
العرب بدين شكل آمده است:
( أ نارا ترى من ذى ابانين أم برقا) و ما بين اسم محلى است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 263