responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 23  صفحه : 194

نقل شده است.

فتبينوا- در سوره نساء اختلاف قراء را در مورد (فتبينوا) و دليل هر دو قرائت را بيان كرديم، و از حضرت باقر (ع) (فتثبقوا) با ثاء و تاء روايت شده است.

لغات آيات:

عنت- عنت عبارتست از مشقت، گفته ميشود: (عنت الدابة تعنت عنتا) يعنى:

(اسب سخت به مشقت افتاد) هنگامى كه ساق پاى اسب پس از آنكه شكستگى آن خوب شده دو باره شكست كه ديگر نميتواند راه رود، ابن الانبارى گويد اصل عنت بمعنى تشديد است، گفته ميشود: (فلان يعنت فلانا) يعنى: (فلانى را در فشار ميگذارد) و او را وادار بكارى سخت مى‌نمايد) آن گاه از آن معنى هلاكت گرفته شده است.

اقسطوا- قسط بمعنى عدل است، و مانند ان اقساط و قسوط، و قسط بفتح بمعنى ستم و بازگشت از حق است، بنا بر اين اصل باب عدول بمعنى بازگشت است، هر كس بازگشت بسوى حق كرد عدالت كرده است، و هر كس بازگشت از حق ميكند ستم نموده است.

اعراب آيات:

(أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ‌)- خبر آن بنظر نحويين در طرف است كه فيكم باشد، ولى اين اعراب اشكال دارد، زيرا شايسته است كه خبر داراى فايده باشد، بنا بر اين گفته نميشود: آتش گرم است زيرا اين خبر فايده‌اى در بر ندارد، بنظر من بهتر است كه او با جملات بعد از آن خبر باشد، كه معنى ميشود: (بدانيد كه در ميان شما پيامبرى است كه اگر در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند بگناه‌

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 23  صفحه : 194
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست