نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 168
را قوى ساخته، در محلى كه لشگريان غنيمت
گرفته و محروم از غنيمت هستند).
و نيز جايز است كه فاعل آزر زرع باشد يعنى زرع جوانههاى و شطء را
تقويت مىنمايد.
و بعضى از مردم (آزره) را بمعنى (اعانه و قواه) تفسير ميكنند، بنا بر
اين معنى آن ميشود: زرع جوانههاى خود را نيرومند ساخت.
ابو الحسن گويد: آزره بر وزن افعله مناسبتر خواهد بود تا قول ابن
عامر كه ميگويد ازره بر وزن فعله است، بنا بر اين در آن دو لغت است فعل و افعل
زيرا آن دو اكثرا بر كلمه متعاقبا وارد ميشوند.
اشداء- و هر كس اشداء را بنصب خوانده است آن را حال از ضمير معه
گرفته است يعنى آنان با پيامبرند با حالت شدت.
لغات آيات:
الحمية- حميت بمعنى انكار و زير بار نرفتن است، گفته ميشود (فلان ذو
حمية منكرة) هنگامى كه داراى خشم و سرسختى باشد.
كفار- اينجا بمعنى كشاورزان است، زيرا كشاورز بذر را بپوشاند، و هر
چيزى را كه انسان بپوشاند آن را كفر نموده است، و از اين باب است كه ميگويند:
(اليل كافر) زيرا شب با تاريكى خود هر چيز را ميپوشاند.
شاعر گفته است: (القت ذكاء يمينها فى كافر) يعنى: (ذكاء سوگند خود را
بشب افكنده است).
و نيز لبيد شاعر گويد: (فى ليلة كفر النجوم غمامها) يعنى: (در شبى كه
ابرهايش ستارگان را پوشانده بود).
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 168