نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 167
را كه عمل صالح انجام دادهاند از ايشان
وعده آمرزش و پاداشى بزرگ داده است.
قرائت آيات:
شطأه- ابن كثير بنقل از ابن فليح و ابن ذكوان (شطأه) بفتح طاء و بقيه
قراء بسكون طاء قرائت كردهاند، و در قرائت نادر عيسى همدانى (شطاءه) بمد و همزه و
(شطاه) بمد بدون همزه آمده است.
فآزره- ابن عامر (فأزره) بقصد همزه و بقيه قرار (فآزره) بمد همزه
قرائت نموده است.
اشداء- در قرائتهاى نادر حسن (اشداء على الكفار رحماء بينهم) بنصب
اشداء و رحماء خوانده است.
دليل قرائت:
ابو على ميگويد: مثل اينكه شطأ لغتى باشد در شطء مانند شمع و شمع و
نهر و نهر و هر كس همزه را تخفيف داده در شطاه آن را حذف كرده و حركت همزه را به
طاء داده و گفته است شطاه، ابو زيد ميگويد: (اشطأت الجرة بغصونها) هنگامى كه
شاخههاى آن بيرون آيد.
ابو عبيده گويد: (اخرج شطاه فراخه و اشطأ الزرع فهو مشطئ اى مفرخ)
آزره- بر وزن فاعله بمعنى ساواه يعنى: جوانهها برابر اصل شاخهها رشد كردهاند، و
فاعل آزر شطء است يعنى شطا كه جوانه باشد اصل كشت را تقويت مىنمايد و در طول آنها
قرار ميگيرند، امرؤ القيس گويد:
بمحنية قد آزر الضال نبتها
مضم جيوش غانمين و خيب
يعنى: (در دامنه صحرايى كه بتههاى خود روى سدر جوانههاى آن اصل
بته
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 167