responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 23  صفحه : 115

اند يعنى او را عزيز قرار دهيد كه از (عزز) باشد نه (عزر).

دليل قرائت:

لتؤمنوا- أبو على گويد: دليل قرائت با ياء آن است كه با اينكه مورد خطاب حضرت رسول 6 مى‌باشد صحيح نيست گفته شود (لتؤمنوا باللَّه و رسوله)، و چون صحيح نيست پس بايد قرائت با ياء باشد (ليؤمنوا)، و هر كس كه (لتؤمنوا) با تاء خوانده است بنا بر قولش بايد تقدير گرفت: (قل لهم انّا أرسلناك اليهم شاهدا لتؤمنوا).

فسيؤتيه- دليل ياء در فسيؤتيه (و من أوفى بما عاهد عليه اللَّه) كه قبل از فسيؤتيه غايب آمده است مى‌باشد، و آنها كه فسنؤتيه با نون خوانده‌اند به گمانشان از مفرد به كثرت انصراف شده است.

تعزروه- ابن جنى گويد: هر كس تعزروه بدون تشديد بخواند بدين معنى است كه از خدا و دينش و پيامبرش دفاع كنيد، مانند اين آيه‌( (إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ)) كه به معنى ان تنصروا دينه مى‌باشد كه به حذف مضاف است.

و امّا تعزّروه با تشديد به معنى يارى نمودن دين خدا است با شمشير.

از كلبى نقل شده است (و عزرت فلانا) به معنى (فخمت أمره) آمده يعنى: بر احترامش افزودم، و (عزرة) كه نام شخصى است از اين باب است، و به نظر من (تعزير) حاكم شرع كه كمتر از اندازه حد است از اين باب است، زيرا كسى كه تعزير مى‌شود به ذلّت حدّ كامل نمى‌رسد و گويا همين يك نوع احسان و احترام است نسبت به او.

معنى آيات:

پس از آنكه خداوند به مؤمنين وعده‌هايى داد اينك منافقين و مشركين را

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 23  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست