نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 105
حضرتش مانند چشمه جوشيدن گرفت، و تا
توانستيم از آن آب نوشيديم و براى تمام جمعيّت ما كافى بود.
سالم مىگويد: بجابر گفتم: شما چند نفر بوديد؟ گفت: اگر يكصد هزار
نفر مىبوديم آن آب براى ما بس بود، ولى جمعيّت ما آن روز هزار و پانصد نفر بود).
وجه سوّم:
منظور از فتح، فتح خيبر باشد به نقل از مجاهد و عوفى، و از مجمع بن
حارثه انصارى روايت شده است كه يكى از قرّاء مىگفت:
(همراه رسول خدا 6 در حديبيه حاضر بوديم، پس از آنكه از حديبيه
بازگشتيم ناگهان ديديم مردم شتران خود را به نشانه شادمانى به حركت در آوردند،
بعضى از مردم به ديگران گفتند: چه شده است كه مردم شادى مىكنند؟ گفتند: بر رسول
خدا 6 وحى شده است، مركبهاى سوارى خود را دوانده نزد رسول خدا 6 رسيديم، حضرتش
را در حالى كه در (كراع الغيم) روى اثاثيه خود ايستاده بود مشاهده نموديم، پس از
آنكه مردم اطرافش جمع شدند به خواندن پرداخت: (انّا فتحنا لك فتحا مبينا) تا آخر
سوره عمر پرسيد يا رسول اللَّه آيا فتح است؟ حضرت فرمودند: آرى سوگند به كسى كه
جان محمّد در دست او است فتح است، آن گاه خيبر را ميان اهل حديبيه تقسيم فرمود و و
احدى را وارد خيبر نساخت مگر آنكه در حديبيه حضور يافته بود.
وجه چهارم:
فتح عبارت است از پيروزى تمامى بر دشمنان به وسيله برهانها و معجزات
ظاهره و عظمت منطق اسلام.
(لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ ما تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ ما
تَأَخَّرَ) در تفسير اين آيه گفتههاى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 23 صفحه : 105