نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 51
((رَبَّنا أَرِنَا الَّذَيْنِ أَضَلَّانا
مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ)) منظور از گمراه كنندگان ابليس
و قابيل[1] پسر آدم
است كه اوّلين كسى بود كه گناه را روى زمين ايجاد كرد، و همين معنى از على (ع)
روايت شده است و گفته شده است كه مراد از اين گمراه كنندگان هر فردى است از جنّ و
انس كه راه و روش كفر و گمراهى را ايجاد كردهاند، منظور از الذّين جنس جنّ و انس
است، همانگونه كه در آيه(وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها
مِنْكُمْ)[2]
منظور شخصى معيّن نيست بلكه منظور جنس كسانى است كه مرتكب فاحشه خواهند شد.
((نَجْعَلْهُما تَحْتَ أَقْدامِنا لِيَكُونا مِنَ الْأَسْفَلِينَ)) از آنجا كه با اين گمراه كنندگان دشمنند و بعلّت آنكه آنان را گمراه
ساختهاند كينه آنان را سخت به دل گرفتهاند آرزو ميكنند كه آنان را در دركات
پائين آتش زير پاى خود اندازند و نيز گفتهاند منظور جهنّميان آنست كه اين دو
گمراه كننده را زير لگد انداخته پايمالشان سازند تا خوار شده جزء افراد پست و ذليل
شوند.
ابن عبّاس گويد: كفّار ميگويند: گمراه كنندگان را پائينتر از ما
اندازيد تا عذابشان از ما سختتر باشد.
پس از آنكه خداوند از عذاب كافران سخن گفت، بدنبال آن از بشارت
مؤمنين ياد كرده فرمود:
[1] تفسير صافى ج 2 صفحه 499 چاپ اسلاميه و در كتاب كافى از حضرت
صادق( ع) روايت شده است كه اين دو گمراه كننده از جنّ و انس اولى و دوّمى بودهاند
و فلان شيطان بوده است، سپس مرحوم فيض ميفرمايد: شايد جهتش آن باشد كه ولد الزّنا
از نطفه زنا كار و شيطان مشتركا ايجاد ميشود.