نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 357
در اين صورت ضمير به كفّار بر ميگردد نه بمؤمنين،
و اشتباه به مؤمنين نخواهد شد، و در اين وجه جايز نيست آن را نصب دهيم، و بغير از
رفع اعراب ديگرى نخواهد داشت، و بنا بر وجه اوّل «كالذين آمنوا و عملوا الصالحات»
در موضع مفعول ثانى است، و «سواء محياهم» استيناف است، و در موضع حال از «كالذين
آمنوا» نيست، زيرا شامل مؤمنان نميشود.
اجترحوا- اجتراع بمعنى بدست آوردن و تحصيل است، گفته ميشود «جرح و
اجترح» بمعنى «كسب و اكتسب» است، و «فلان جارحة قومه» اى كاسبة قومه، و اصل آن از
«جراح» است، زيرا گناه تأثيرى همانند جراحت دارد، و مانند اجتراح است اقتراف كه
مشتق است از «قرف القرحة» يعنى: پس از خشك شدن زخم و پوست بر آوردن آن.
(السّيئات- سيّئه عبارتست از كارى زشت كه صاحبش با استحقاق مذمت نسبت
بآن بد ميشود، و حسنه آنست كه صاحبش باستحقاق مدح نسبت به آن خوشحال ميشود.
على بن عيسى گويد: كار زشت آنست كه اگر كسى قادر بر آن باشد شايسته
نباشد كه آن را انجام دهد، و كار نيكو كارى است كه هر كس توانايى آن را داشته باشد
شايسته باشد كه آن كار را انجام دهد، و هر كارى كه انجام گيرد و هيچ جهتى از اين
جهات در آن نباشد آن كار بيهوده و لغو است، كه نه آن را ميتوان بحكمت نسبت داد، و
نه به سفاهت.