نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 348
بعضى هم گفتهاند تقدير چنين است: «يا هؤلاء
اغفروا يغفروا»- منادى حذف شده است، مانند «الا يا اسجدوا اللَّه» و مانند قول
شاعر:
«الا
يا اسلمى ذات الدّماليج و العقد».
((لِلَّذِينَ لا يَرْجُونَ أَيَّامَ اللَّهِ)) يعنى: هنگامى كه شما را مورد آزار قرار ميدهند از عذاب الهى
نميترسند، و نيز اميدى به پاداش و ثواب خداوند ندارند كه دست از شما بدارند.
و قبلا ذيل آيه(وَ ذَكِّرْهُمْ
بِأَيَّامِ اللَّهِ) تفسير ايّام اللَّه گذشت و يغفروا در
اينجا باين معنى است كه مجازات اذيّت و آزارهايشان را بگذاريد تا خداوند آنان را
بسزاى اعمالشان برساند.
((لِيَجْزِيَ قَوْماً بِما كانُوا يَكْسِبُونَ)) بيان اين جزاء در آيه بعد است كه ميفرمايد:
((مَنْ عَمِلَ صالِحاً)) يعنى: كسى كه عبادتى و كار
نيكى يا خيرى انجام دهد.
((فَلِنَفْسِهِ)) نتيجهاش بخودش باز ميگردد.
((وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها))
يعنى: وزر و وبال بديش بدوش خودش است.
((ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ))
سپس در روز قيامت آنجا كه احدى مالك سود و زيان و امر و نهى نيست بسوى پروردگارتان
باز ميگرديد، و هر كس را طبق عملش پاداش ميدهد.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 348