نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 289
((إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ))
يعنى: ما با عذابهايى كه براى گناهكاران فرستاديم مردم را ميترسانيم، انذار
عبارتست از اعلام موارد خوف بمردم تا خويشتن- دارى كنند، و نشان دادن موارد امن تا
انتخاب كنند و خداوند بندگانش را از طريق عقل و نقل بطور كامل انذار فرموده است.
((فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ))[1]
ابن عبّاس و حسن و قتاده گفتهاند:
يعنى: در شب قدر هر كار محكمى كه ديگر كم و زياد ندارد بيان شده
تفصيل داده ميشود، كه عبارت است از تعيين اجلها و تقسيم روزيها و كارهاى ديگر تا
شب قدر سال آينده.
و از سعيد بن جبير از ابن عبّاس نقل شده است كه تو ميبينى كه شخصى در
بازارها راه ميرود در حالى كه نامش جزء مردهها ثبت شده است.
عكرمه گويد: اين شب عبارتست از شب نيمه شعبان كه در آن شب كار سال
قطعى ميگردد، و زندهها از مردهها مشخّص مىگردند، و حاجيان نوشته ميشوند، بطورى
كه نه يك نفر بآنان اضافه ميشود، و نه يك نفر از آنان كم خواهد شد.
((أَمْراً مِنْ عِنْدِنا)) يعنى: ما دستور
ميدهيم كه آن را از لوح محفوظ بيان كنند.
[1] علل الشّرائع ج 2 ص 420( از حضرت صادق( ع) روايت شده است كه
فرمودند: هر كس در شبى كه هر كارى محكم ميشود نامش جز حجاج نوشته نشود در آن سال
حج نخواهد رفت، و آن شب عبارتست از شب بيست و سوّم ماه رمضان زيرا در اين شب اسامى
دستههاى حجاج نوشته ميشود، و در اين شب روزيها و اجلها و هر حادثهاى از اين سال
تا آن سال اتّفاق افتد ثبت خواهد شد)
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 289