نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 287
عبّاس[1]
و قتاده و ابن زيد چنين تفسير نمودهاند، و نيز بهمين سبك از حضرت باقر و حضرت
صادق (ع) روايت شده است.
از عكرمه نقل شده است كه شب قدر شب نيمه شعبان است.[2]
امّا قول اوّل صحيح است زيرا(إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي
لَيْلَةِ الْقَدْرِ) و(شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ)
دلالت ميكند- كه شب قدر از ماه رمضان خارج نيست-
[1]- تفسير ابن عبّاس ص 308:« إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ
مُبارَكَةٍ« فيها الرّحمة و المغفرة و البركة و هى ليلة القدر.
[2] از اسحاق بن عمار روايت شد ميگويد از حضرت شنيدم كه در پاسخ
كسانى كه ميگفتند: آيا ارزاق مردم در شب نيمه شعبان تقسيم ميشود؟
فرمودند:( نه بخدا قسم تقسيم ارزاق بندگان جز در شب نوزدهم و
بيست و يكم و بيست و سوّم ماه رمضان در شب ديگرى نخواهد بود، در شب نوزدهم دو دسته
جمع ميشود، و در شب بيست و يكم هر امر محكمى مجزّا ميشود و در شب بيست و سوّم
خداوند آنچه را كه از اين امور خواسته است امضاء ميكند و اين شب همان شب قدرى است
كه خداوند درباره آن فرموده است:« بهتر از هزار ماه است».
راوى گويد: گفتم: پس معنى اجتماع دو دسته چيست؟ فرمود:
يعنى خداوند در اين شب ميخواهد جلو اندازد تا عقب اندازد و
اراده و قضايش را جمع ميكند.
راوى گويد: گفتم: پس اينكه فرموديد در شب بيست و سوّم آنها را
امضا ميكند يعنى چه؟ فرمودند: خداوند امور را در شب بيست و يكم روشن ميسازد( بدون
امضاء ولى هنوز در آن امور بداء دارد وقتى شب بيست و سوّم رسيد آن را امضاء ميكند«
يعنى ثابت ميسازد» و ديگر اين امور حتمى شده كه در آن بداء هم راه ندارد
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 287