نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 271
دهند مينويسند، و سبب نزول اين آيه در تفسير
اهل بيت (ع) ياد شده است[1].
((قُلْ إِنْ كانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ الْعابِدِينَ)) در معنى اين آيه اختلاف شده و پنج قول وجود دارد:
1- از مجاهد يعنى: اگر خداوند بقول شما و بخيالتان پسرى دارد، من كه
اوّلين پرستش كننده خداى يكتا هستم، و هر كس خداى يكتا را بپرستد ديگر براى خدا
پسرى نخواهد پذيرفت، يعنى: اگر شما چنين خيال كنيد من اوّلين فرد يكتا پرست بوده و
منكر گفتار شما هستم.
2- نظر ابن عباس[2] و قتاده و
ابن زيد آنست كه ان بمعنى ماء نافيه
[1] نور الثقلين ج 4 ص 615 بنقل از روضه كافى( از ابى بصير از
حضرت صادق( ع) روايت شده است كه فرمودند: آيه:« ما يَكُونُ مِنْ نَجْوى ثَلاثَةٍ
إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ ...-» درباره عمر و
ابو بكر و عثمان و ابى عبيده جراح و عبد الرحمن بن عوف و سالم مولى حذيفه و مغيرة
بن شعبه نازل شده است، هنگامى كه ميان خود نامهاى نوشتند، و با يكديگر عهد و
پيمان بستند كه اگر محمد رفت خلافت و نبوّت هر دو را نگذاريم در ميان بنى هاشم
باشد. بدنبال اين توطئه آن آيه نازل شد.