نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 246
است يعنى: تناب را پرتاب كرد بمعنى سخت تا
بدادن آن، و رجل مجدول الخلق يعنى مردى تند خوى، و بعضى هم گفتهاند اصل آن از
جداله است، بمعنى زمين، باين معنى كه گويا هر كسى ميخواهد طرف خود را زمين بزند.
معنى آيات:
سپس خداوند از انتقامش نسبت بفرعون و قومش خبر داده ميفرمايد:
((فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا مِنْهُمْ))
يعنى همين كه ما را بخشم آوردند بطرفدارى دوستانمان از آنان انتقام گرفتيم، از ابن
عباس[1] و مجاهد
آمده است كه آسفونا يعنى اغضبونا.
و خشم خداوند بزرگ بر گناهكاران آنست كه اراده عقوبت آنان ميفرمايد
همانگونه كه رضايتش نسبت به اطاعت عبارتست از اراده دادن پاداش نيكى كه بخاطر
فرمانبردارى استحقاق آن را يافتهاند.
و بعضى هم گفتهاند كه آسفونا بمعنى آسفو رسلنا است زيرا اسف به معنى
اندوه در خدا راه ندارد[2].
((فَأَغْرَقْناهُمْ أَجْمَعِينَ))
همه را غرق كرديم بطورى كه احدى از آنان نجات نيافت.
[1] تفسير ابن عباس ص 306:( فَلَمَّا آسَفُونا) اغضبوا نبيّنا
موسى و مالوا الى غضبنا. يعنى همين كه پيامبر ما موسى را خشمناك ساختند، و خود را
در معرض خشم ما قرار دادند)
[2] التوحيد للصدوق ص 168 از حضرت صادق( ع) روايت( شده است كه
درباره اين آيه:« فَلَمَّا آسَفُونا انْتَقَمْنا» فرمودند:
خداوند بزرگ همانند ما خشمناك نميگردد، و لكن براى خود
دوستانى آفريده است كه خشم ميكنند و راضى ميگردند، و آنان مخلوق بوده تحت تدبير
الهى قرار دارند، و رضايت آنان را بمنزله رضايت خود، و خشم آنان را بجاى خشم خود
قرار داده است، زيرا خداوند آنان را دعوت كنندگان و راهنمايان بسوى خود قرار داده
است، و بهمين سبب است كه خشم آنان خشم خدا و رضايت آنان رضايت الهى است.
اينطور نيست كه خشم بذات خدا برسد همانگونه كه در ذات مردم
اثر ميگذارد، بلكه هر چه كه نسبت رضا و غضب بخدا داده شده است همهاش بهمان معنى
است كه گفتيم، و نيز خداوند فرموده است:
« من اهان لى وليّا فقد بارزنى بالمحاربة، و
دعانى اليها»
يعنى:« هر كس نسبت به يكى از دوستان من اهانت كند آشكارا بجنگ
من آمده و مرا بستيز با خود فرا خوانده است».( و نيز فرموده است:(مَنْ يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ
اللَّهَ)- نساء آيه 80»
يعنى:« هر كس فرستاده مرا اطاعت كند فرمان مرا برده است».
و نيز فرموده است:(إِنَّ الَّذِينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ)- فتح آيه 10» يعنى:« كسانى كه با تو
بيعت كردهاند، جز اين نيست كه با خدا بيعت نمودهاند».
و تمام اينها و هر صفتى مانند آن كه بخدا نسبت داده ميشود
همانطور است كه برايت گفتم. و چنين است رضا و غضب خدا و غير از اين دو صفت، از
صفات ديگر كه مانند آنها است، اگر خشم و ناراحتى در آفريدگار جهان را داشت با
اينكه اين صفات را نيز خداوند آفريده است، انسان ميتوانست بگويد:
آفريدگار هم روزى نابود شود، زيرا اگر ناراحتى و خشم در او
راه يافت متغيّر خواهد شد، و اگر تغيير در او راه يافت از نابودى در امان نخواهد
بود، و اگر اينطور بود آفريدگار از آفريده شناخته نميشد و قادر از مقدور مشخص
نميگرديد، و خالق از مخلوق معلوم نميشد.
خداوند از اين گفتار بسيار برتر و منزّهتر است، او خالق
اشياء است بىآنكه به آنان نيازى داشته باشد، و چون اشياء را بدون نياز آفريده است
حد و كيف در او محال است، آنچه گفتيم انشاء اللَّه درك كن.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 246