responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 22  صفحه : 219

((وَ مَعارِجَ عَلَيْها يَظْهَرُونَ)) يعنى: براى اين سقف پله‌ها و نردبانهايى از نقره قرار ميداديم كه بوسيله آن بالاى بام روند.

((وَ لِبُيُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَيْها يَتَّكِؤُنَ)) يعنى: براى منزل كافران درهايى از نقره و تختهايى از نقره قرار ميداديم كه بر آن تكيه نمايند.

((وَ زُخْرُفاً)) يعنى: طلا، از ابن عباس و ضحاك و قتاده است كه زخرفا منصوب است بوسيله فعلى مقدر يعنى: «و جعلنا لهم مع ذلك ذهبا».

حسن گفته است زخرفا بمعنى نقش و نگار است.

و ابن زيد گفته است زخرف فرش و اثاثيه خانه را گويند.

معنى آيه چنين است كه چون دنيا از نظر خداوند بسيار پست و بى ارزش است بكافران تمام خواسته‌هايشان را ميداديم، ولى اين كار را نكرده است براى آنكه داراى مفاسدى بود[1].


[1] اصول كافى جلد 3 صفحه 361 حديث 10:( حضرت صادق( ع) فرمودند: فرزندان آدم هر كدام كه مؤمن بودند فقير بودند، و هر كدام كافر بودند ثروتمند بودند تا آنكه ابراهيم( ع) آمد و گفت:« رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا- 60- 5» از آن پس خداوند در ميان مؤمنين ثروتمندان و مستمندان قرار داد، و نيز در ميان كافران ثروتمندان و مستمندانى قرار داد).

تفسير قمى جلد 2 صفحه 284: در تفسير اين آيه حضرت صادق( ع) فرمودند:( ... اگر خداوند اين كار را ميكرد هيچكس ايمان نمى‌آورد، و لكن در ميان مؤمنين ثروتمندانى و در ميان كافران فقرايى، و ميان مؤمنين فقرايى و ميان كافران ثروتمندانى قرار داد، و سپس آنان را بوسيله امر و نهى و صبر و رضا امتحان فرمود)

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 22  صفحه : 219
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست