نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 14
اطاعت بسويش روى آوريد، همانطور كه گفته
ميشود «استقم الى منزلك» يعنى از راه منزلت بسوى ديگرى رو گردان مشو.
(وَ اسْتَغْفِرُوهُ): و از گناه شريك گرفتن براى
خدا آمرزش خواهيد، و از درگاهش براى گناهانى كه بواسطه شرك مرتكب شدهايد طلب
مغفرت كنيد، سپس خداوند مشركين را وعده عذاب داده فرمود:
(وَ وَيْلٌ لِلْمُشْرِكِينَ الَّذِينَ لا يُؤْتُونَ الزَّكاةَ): يعنى: زكات واجب را نميدهند، و اين آيه دلالت دارد بر اينكه كفّار
در مورد شرايع و احكام هم مخاطب هستند، و اين معنى ظاهر و روشن است.[1] بعضى از عطاء و ابن عبّاس نقل
كردهاند كه معنى چنين است: چرا اينان خويشتن را از لوث شرك پاكيزه نميسازند و
نميگويند: «لا اله الّا اللَّه» زيرا كه اقرار بتوحيد زكات روح است، و اين معنى
بدانگونه است كه ميگويند «اعطى فلان من نفسه الطّاعة» يعنى فلانى بخويشتن طاعت
داده يعنى:
خويشتن را ملزم باطاعت پروردگار ساخت.
[1] بعضى از محقّقين شيعه از جمله مرحوم فيض معتقدند كه مشركين و
كفّار در فروع دين مخاطب نبوده، تنها در اصول و ايمان مخاطب هستند و لذا در تفسير
اين آيه روايتى نقل كردهاند كه مناسب ديديم آن را نقل كنيم:
تفسير جلد 2 صفحه 494( قمى از حضرت صادق( ع) روايت كرده است:
آيا بنظر تو خداوند از مشركين خواسته است كه زكات بدهند با اينكه مشرك هستند، آنجا
كه ميفرمايد: واى بر مشركين كه زكات نميدهند و بآخرت هم كافرند؟ گفته شد فدايت شوم
آيه را براى من تفسير كن، فرمودند( معنى آيه اينست:
( واى بر مشركين كه بامام اوّل مشرك شدند، و آنان بديگر
امامان هم كافرند).
خداوند مردم را دعوت ميكند كه باو ايمان آورند اگر ايمان
آورند، و رسولش را پذيرفتند آن وقت واجبات را بر آنان فرض ميسازد) تفسير قمّى جلد
2 صفحه 262-.
سپس مرحوم فيض ميگويد: اين حديث دلالت دارد بر آنچه كه همان
مطالب تحقيق است بنظر من كه كفّار مادامى كه كافرند مكلّف باحكام شرعيّه نيستند.
مترجم گويد: در تفسير و تأويل اين آيه مرحوم طبرسى اقوال
بسيارى از مفسّرين عامّه را نقل ميكنند ولى با كمال تعجّب هيچنوع اشارهاى بتفسير
اهل بيت( ع) در اينمورد نكردهاند، و اين تأويل از امام صادق( ع) بسيار جالب و
مناسب است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 14