نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 138
از دو تركيب يك معنى ميدهد كه با معنى ديگر
فرق دارد، اما اگر فاء ثابت ماند دليل است بر آنكه امر دوم بوسيله امر اول ثابت
شده است، و اگر فاء آورده نشود ممكن است امر دوم بوسيله امر اول ثابت شده باشد و
ممكن است امر دوم بوسيله چيز ديگرى ثابت شده باشد.
معنى آيات:
پس از آنكه در آيات قبلى سخن از عذاب گنهكاران رفت، اينك در پى آن
خداوند سخن از مژده براى اهل طاعت بميان ميآورد:
((وَ يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ)) يعنى مؤمنان آنچه را از خدا بخواهند به آنان خواهد داد.
از معاذ بن جبل نقل شده است يعنى خداوند دعاى برخى از مؤمنين را
درباره برخى ديگر به اجابت ميرساند.
و بعضى گفتهاند: يعنى خداوند عبادتهاى آنان را قبول كرده، و از فضل
خود بر ميزان ثواب طاعاتشان كه استحقاق آن را دارند مىافزايد.
و بعضى گفتهاند: در مورد شفاعت مؤمنان نسبت به برادرانشان است كه
خداوند شفاعت آنان را خواهد پذيرفت.
((وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ)) از
ابن عباس روايت شده يعنى: پس از آنكه شفاعت آنان را در مورد برادرانشان پذيرفت
علاوه بر اين شفاعتشان را حتى درباره برادران برادرانشان نيز مىپذيرد.
از حضرت امام جعفر صادق (ع) روايت شده است كه رسول خدا 6 در باره
آيه(وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ)
فرمودهاند: يعنى خداوند علاوه بر پاداش، به آنان حق شفاعت در مورد كسانى كه
مستوجب آتش شدهاند از آن افراد كه
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 22 صفحه : 138