نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 21 صفحه : 245
سزاوار نيست به كسى از اهل بهشت كه داخل
بهشت شود و به كسى از اهل دوزخ كه داخل دوزخ شود و در نزد او مظلمهاى باشد مگر آن
كه از او قصاص كنم سپس اين آيه را تلاوت كرد:
(لا ظُلْمَ الْيَوْمَ) (ستمى نيست امروز) يعنى كسى
براى كسى ستمى نكند و از ثواب كسى ناقص نشده و در عقاب كسى افزوده نگردد.
(إِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسابِ)
(همانا خداوند زود حساب است) و محاسبه از كسى، او را از محاسبه ديگرى باز نمىدارد
: نظم:
نظم در آيات گذشته بدين قرار است كه خداوند(
(رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ ...)) را به ما قبل خود كه
شرح حال كافران درباره انكار قيامت است متصل ساخته و به ذكر حال ايشان كه به اين
حقيقت اعتراف مىكنند مىپردازد. و نيز خداوند پس از ذكر اين كه كافران بر خود خشم
مىكنند به خاطر سنگينى آنچه بر ايشان نازل مىشود و پس از آن سؤال از بازگشتن به
دنيا را از قول ايشان نقل كرده است. و وجه اين كه خداوند اين سخن( (فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا)) را
به ما قبل خود كه اقرار به صفت پروردگار مىباشد متصل و پيوسته كرده اين است كه
گويا كافران مىگويند: ما اعتراف كرديم به تو اى پروردگار ما، پس تو ميراندى ما
را، و زنده كردى ما را با اين حال اعتراف مىكنيم به گناهان خود.
و اين جمله( (هُوَ الَّذِي يُرِيكُمْ
آياتِهِ)) به جمله( (الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ)) متصل شده تا معلوم شود كه ارائه آيات نيز از صفات خدا بوده و كيست
كه داراى اين صفات باشد؟.
جمله( (رَفِيعُ الدَّرَجاتِ)) را خداوند به جمله( (هُوَ الَّذِي يُرِيكُمْ
آياتِهِ)) پيوسته گردانيده تا به صفات خود عطف كرده و بگويد (و نيز خداوند
رفيع الدرجات است). و برخى گفتهاند: چون خداوند حال هر دو گروه از مؤمن و كافر را
بيان كرد به ذكر درجات پرداخت
.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 21 صفحه : 245