نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 21 صفحه : 209
و مداهنه كافران نگه داشته و معصوم گردانيده
است، و در اين سخن چيزى نيست كه دلالت كند به صحيح بودن گفته اهل وعيد كه قائل به
احباط و تباهى اعمال مىباشند، زيرا معنى آيه چنين است، كسى كه در عبادت خدا شرك
بورزد و بتها و غير آنها را در عبادت خدا شريك قرار دهد، عبادت او بر وجهى قرار
مىگيرد كه استحقاقى براى ثواب پيدا نمىكند، و لذا اين عمل را خداوند وصف مىكند
كه آن تباه است زيرا اگر عمل، خالص براى خداوند باشد سزاوار ثواب مىتواند باشد.
سپس خداوند سبحان امر به توحيد مىكند و مىفرمايد:
(بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ) (بلكه خداوند را
عبادت كن) يعنى عبادت خود را تنها بسوى خداوند بدون توجه به بتها، متوجه كن( وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ) (و
بوده باش از سپاسگزاران) آنان كه بر نعمتهاى خداوند سپاس گذاشته و عبادت را خالص
براى خداوند انجام مىدهند.
(بحث ادبى)
«زجاج» گويد: (اللَّه) معمول منصوب (فاعبد) است و (فا) به معنى
مجازات آمده است و مقصود چنين مىشود، چون بيان كردم پس عبادت كن خداى را.
.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 21 صفحه : 209