نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 6
دليل قرائتهاى مذكور:
ابو على (صاحب تفسير) گويد كسى كه (بما يعملون) با ياء خوانده پس بنا
بر (لا تطع الكافرين انه بما يعملون) است و قرائت با تاء بنا بر مخاطبه است كه
غايب هم در آن داخل ميشود، و اللائى اصلش فاعل مانند شائى است پس قاعده اينست كه
ياء در آن ثابت باشد، چنانچه در شائى و نايى ثابت است و گاهى ياء را حذف نمودهاند،
در حروفى از قول آنان (ما باليت به باله) و از آنست (جايه) و همين طور هر گاه ياء
از اللائى حذف شود «اللاء» ميشود، پس اگر همزه مخفف شود پس قاعده آنست كه بين بين
قرار داده شود.
و از سيبويه حكايت شده حذف ياء از (اللاى).
و هر كس كه (تظهرون) قرائت كرده پس او (تتظهرون) خوانده پس تاء را در
ظاء ادغام كرده، و كسى كه (تظاهرون) به ضمّه تاء خوانده پس او از (ظاهر من امرأته)
گرفته و تقويت ميكند اين مطلب را قول ايشان در مصدر (الظهار).
و كسى كه (تظاهرون) با تخفيف ظاء خوانده پس معناى آن (تتظاهرون) پس
حذف كرده تاء (تتفاعلون) را كه غير او ادغام نموده و او كسى كه:
(تظّاهرون) با تشديد ظاء با الف خوانده است.
شأن نزول:
اين سوره در باره ابو سفيان بن حرب و عكرمة بن ابى جهل و ابى الاعور
السلمى نازل شده كه آمدند بمدينه و بر عبد اللَّه بن ابى (رئيس منافقين) وارد شدند
بعد از غزوه احد با امانى كه از رسول خدا صلّى اللَّه عليه
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 6