نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 212
واقع شود، پس بفهم اين مطلب را كه آن فصل
بزرگ موقعى است در علم نحو كه من آن را از كلام ابو على استخراج كردم.
افترى اصلش أ أفترى بر آن همزه استفهام بر همزه وصل داخل شده پس آن
را ساقط نموده است.
تفسير:
سپس خداوند سبحان ياد نمود مؤمنين و اعترافشان را بآنچه انكار كردند
آن را كسانى كه ذكرشان از كفّار جلوتر گذشت و گفت:
(وَ يَرَى الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ)
قتاده گويد: يعنى و مىبينند كسانى كه به آنان علم و معرفت بوحدانيّت و يكتايى
خداى تعالى داده شده و ايشان اصحاب محمد 6 ميباشند.
ضحاك گويد: ايشان مؤمنان از اهل كتابند.
و بعضى گفتهاند: ايشان كسانى هستند كه بآنان علم و معرفت دين داده
شده، و اين قول براى عموميتش بهتر است.
(الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ)
آنچه بتو از پروردگارت نازل شده يعنى قرآنت(
هُوَ الْحَقَ) يعنى ميدانند كه آن حق است، براى آنكه ايشان- تدبّر و تفكّر در آن
ميكنند، پس با دقّت نظر و بينش و استدلال ميفهمند كه آن از طرف بشر و گفته آدمى
نيست، پس اين گروه لطف و عنايت خداى سبحان شاملشان ميشود بچيزى كه ايشان را بعلم
كشانيده است، پس مثل اينكه خداى سبحان بايشان علم و معرفت داده است.
(وَ يَهْدِي) يعنى و ميدانند كه آن خدا
رهنمايى بسوى قرآن نموده و ارشاد ميكند.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 212