نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 189
ابن عباس و مقاتل گويند: يعنى اعمال شما را
پاك و حسنات و كارهاى خوب شما را قبول كند.
(وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ) و
بيامرزد براى شما به سبب استقامت شما در گفتار و كردارتان گناهان شما را.
(وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ) و
كسى كه اطاعت كند خدا و پيامبر او را در اوامر و نواهى.
(فَقَدْ فازَ فَوْزاً عَظِيماً) پس
قطعا رستگار شده رستگارى بزرگى.
و بعضى گفتهاند: پس حقيقتا ظفر يافته برضوان و كرامت خدا.
(إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ
الْجِبالِ) بدرستى كه ما امانت را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه داشتيم.
امانت چيست؟
مفسّرين و علماء در معناى امانت اختلاف كردهاند:
1- ابو العاليه گويد: امانت اوامر و نواهى خداست يعنى آنچه را كه از
طاعاتش امر بآن فرموده و آنچه را كه از گناههان را نهى كرده امانت است.
2- ابن عباس و مجاهد گويند: امانت احكام و واجباتى است كه خدا آن را
بر بندگانش واجب كرده و اين دو قول نزديك بهم ميباشند (بلكه قول دوّم عبارت اخراى
قول اوّل است).
3- سدى و ضحاك گويند: آن امانتهاى مردم و وفاء به پيمانست پس اوّلين
امانتى را كه آدم پسرش قابيل را امين دانست و اهل و اولادش را در موقعى كه بفرمان
خدا قصد مكّه نمود باو سپرد و قابيل خيانت كرد وقتى كه برادرش
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 189