نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 157
بده و هر كه را ميخواهى نگهدار.
4- حسن گويد: مقصود اينست ترك نما تزويج هر كه را خواستى از زنان
امتت و نكاح كن از ايشان هر كه را كه ميخواهى گويد، و پيغمبر 6 هر گاه زنى را
خواستگارى و خطبه ميكرد جايز نبود براى ديگرى كه او را خواستگارى كند تا آنكه
پيامبر او را تزويج نموده و يا ترك گويد.
5- زيد بن اسلم و طبرى گويند: يعنى بپذير هر كدام از مؤمنات كه خود
را بتو ميبخشند پس او را نزد خود منزل بده و هر كدام را هم نخواستى- نپذير، حضرت
ابو جعفر باقر و حضرت ابو عبد اللَّه صادق 8 فرمودند: هر كس را كه عقب
زد تزويج نكرد و هر كه را نزد خود خواند نكاح كرد.
(وَ مَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلا جُناحَ عَلَيْكَ) يعنى اگر خواستى كه نزديك بخود نمايى زنى از ايشان را كه كنار زدى و
بخود بچسبانى، پس ملامتى و عتابى و گناهى بر تو نيست در طلبيدن آن خداوند سبحان
براى آن حضرت مباح نمود ترك آميزش و هم بسترى در همسرانش تا اينكه هر كدام را
خواست تأخير بياندازد از وقت نوبتش و هر كس را كه خواست در غير وقت نوبتش آميزش
نمايد، و براى آن بزرگوار است كه از هر كه خواست منزوى شود و براى او است كه زن
عزل شده خود را اگر خواست برگرداند خداى تعالى او را برترى و فضيلت داد باين تخيير
بر تمام مخلوق.
(ذلِكَ أَدْنى أَنْ تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ وَ
يَرْضَيْنَ بِما آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَ) ابن عباس و مجاهد
گويند: يعنى البته وقتى ايشان دانستند كه براى آن حضرت است برگردانيدن ايشان به
بسترش بعد از آنكه منزوى كرد ايشان را ديدگان ايشان روشن شود و محزون نشوند و
بآنچه كه پيامبر 6 ميكند از تساوى
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 20 صفحه : 157