responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 121

و چگونه جاى من در مدينه خواهد بود بعد از آنكه جميل بن معمر از آن زن قضاء حاجت و اطفاء شهوت نمود.

خليل گويد: وطر هر نياز و حاجتى است براى تو در آن همت و كوشش باشد، پس هر گاه رسيد صاحب حاجت بآن گفته ميشود قضى وطره و اربه.

اعراب:

سنت اللَّه منصوب است بنا بر مصدريّت تقديرش سن اللَّه سنة ميباشد (الذين يبلغون رسالات اللَّه) جايز است كه مرفوع باشد بنا بر مدح تقديرش اين است: هم الذين يبلّغون رسالات اللَّه، و جايز است كه منصوب باشد بنا بر، اعنى الذين، و لكن رسول اللَّه تقديرش اينست و لكن كان رسول اللَّه و كان خاتم النبيين و اگر رسول اللَّه و خاتم النبيين به رفع قرائت شود هر آينه جايز است يعنى و لكن هو رسول اللَّه و خاتم النبيين كه خبر باشد براى هو كه مبتداء مقدر است.

شأن نزول: قصه زيد و زينب‌

اين آيه در باره زينب دختر جحش اسديه نازل شده، مادر زينب (اميمه) دختر عبد المطلب عمه رسول خدا 6 بوده، پس پيغمبر خدا 6 او را خطبه و خواستگارى براى آزاد كرده خود زيد بن حارثه نمود، و او خيال ميكرد كه پيامبر او را براى خودش خطبه كرده و چون دانست كه براى زيد است امتناع و انكار كرد و گفت من دختر عمه شمايم، پس من موافق با اين ازدواج نيستم و همين طور برادرش عبد اللَّه پسر جحش هم موافق با اين وصلت ننمود، پس نازل شد آيه‌( وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ وَ لا مُؤْمِنَةٍ) يعنى نيست براى عبد اللَّه بن جحش و خواهر

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 121
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست