responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 109

(إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً) فقط خدا ميخواهد كه از شما خاندان رسالت دور دارد پليدى را و پاك نمايد شما را پاك كردنى.

ابن عباس گويد: الرجس عمل شيطانى است و كاريست كه رضاى خدا در آن نيست، و البيت: الف و لام تعريف در آن الف و لام عهد است و مقصود از آن بيت نبوّت و رسالت است، و عرب مكانى را كه بآن پناه برده مى شود بيت گويد، و براى همين انساب عرب را بيوت ناميده‌اند، و مى‌گويند بيوتات العرب مقصودشان نسب است گويد:

الا يا بيت بالعلياء بيت‌

و لو لا حبّ اهلك ما اتيت‌

الا يا بيت اهلك اوعدونى‌

كانّى كلّ ذنبهم جنيت‌

آهاى اى خانه‌اى كه به بلندى تو بيتى نيست، اگر علاقه و محبت اهل تو نبود نمى‌آمدم بطرف تو، آهاى اى خانه‌اى كه اهليت مرا تهديد كرده و بيم دادند كه گويا تمام گناهشان را من مرتكب شدم، اراده نموده بيت نسب را شاهد در اين دو بيت، بيت نسب است، و بيت نبوّت و رسالت مثل بيت نسب است فرزدق شاعر گويد:

بيت زرارة محتسب بفنائه‌

و مجاشع و ابو الفوارس نهشل‌

لا يجتبى بفنائه بيتك مثلهم‌

ابدا اذا عدّ الفعال الاكمل‌

بيت زراره محدود و مجتمع بفضاء و اطراف آنست و نيز بيت مجاشع و ابو- الفوارس نهشل همين گونه است امّا قضاء بيت شما هرگز محدود و محصور مانند بيت آنان نيست و وقتى مردان كامل فعّال شمرده ميشوند كه همواره بوده و هستند، شاهد اين شعر دو كلمه بيت است كه مقصود از آن نسب زراره و

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 20  صفحه : 109
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست