نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 73
چرا دين ابراهيم (ع) «حنيف» ناميده شد؟
در اينكه ملّت ابراهيم 7 بچه علت «حنيف» ناميده شد و پيروى
از آن لازم گرديد چهار قول است:
1- ابن عباس و مجاهد و حسن ميگويد: «اين نامگذارى بجهت اشتمال آن بر
اعمال حج است، 2- مجاهد در قول ديگر ميگويد: «علت اينكه آن دين «حنيف» است و پيروى
از آن لازم است اينست كه پيروى از آن پيروى از حق است».
3- بعضى ميگويند: «اين موضوع باين مناسبت است كه پيروى از آن، متابعت
شريعتى است كه ابراهيم 7 بوسيله آوردن احكام آن- از قبيل لزوم حج و ختنه
و غير آن از احكام اسلام- امام مردم گرديده است».
4- برخى گفتهاند: «حنيف» يعنى اخلاص در زمينه اقرار بربوبيت خداوند
و بندگى انسان در برابر او.
مؤلف: «تمام اين اقوال باستقامت و بتمايل از باطل بسوى حق كه در معناى
«حنيف» گفتيم برميگردد.
(وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ...)-
يعنى ابراهيم از مشركين نبود خداوند باين بيان «شرك» را از ملت ابراهيم 7 نفى كرده و ضمناً آن را براى يهود و نصارى اثبات نموده است زيرا يهود گفتند
«عزير» پسر خداست و نصارى گفتند «مسيح» پسر خداست و باين سبب هر دو مشرك گرديدند.
يهود و نصارى تناقض ميگويند
اينكه خداوند تنها به پيروى از ملت ابراهيم امر كرده فرمود: بل ملّة
ابراهيم حنيفا از اين جهت است كه تناقضهايى كه در يهود و نصرانيّت موجود است در
ملّت ابراهيم اصلا وجود ندارد و لذا آن ملت براى پيروى و لزوم عمل بآن از ملّتهاى
ديگر شايستهتر است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 73