responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 307

زنان را در ايام عادت بصورت غير عادى بفهمند و لذا همين مطلب را سؤال كردند و آيه نازل شد. ولى در نظر ما قول اول صحيح‌تر است.

تفسير:

(يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ...)- در اينجا خداوند حكم ديگرى را بيان ميكند كه از تو (اى محمّد) درباره عادت زنان سؤال ميكنند بعضى گفته‌اند سؤال كننده مردى بنام «ابو الدحداح» بود.

(قُلْ هُوَ أَذىً ...)- كلمه «اذى» را «قتاده و سدى» بمعناى كثيف و نجس گرفته‌اند و مجاهد بمعناى «خون» و قاضى بمعناى رنج و آزار دانسته‌اند كه زنان در اين ايام متحمل ميشوند.

(فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ ...)- از آميزش با زنان در ايام عادت دورى كنيد بعقيده ما اين حكم حرمت فقط براى آميزش بصورت عادى است و ابن عباس، عائشه، حسن، قتاده، مجاهد و محمّد بن حسن نيز بر اين عقيده‌اند.

(وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ ...)- با آنان پاك نشوند نزديكى نكنيد.

در قرائت كلمه «يطهرن» بعضى با تشديد و بعضى بدون آن خوانده‌اند كه معنايش در دو صورت فرق ميكند اگر بدون تشديد باشد بمعناى پاكى و تمام شدن خون است نه غسل كردن ولى اگر با تشديد خوانده شود معنايش غسل كردن ميباشد كه مذهب ما و عقيده مجاهد و طاوس بر همين است.

(فَإِذا تَطَهَّرْنَ ...)- هنگامى كه غسل كردند يا وضو گرفتند خود را شستند و تميز كردند كه هر سه معنا براى كلمه «تطهرن» شده است.

(فَأْتُوهُنَّ ...)- پس درآئيد آنها را، و مراد از اين، بيان جواز است نه امر به آن نظير آيه كريمه:(وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا) هر وقت از احرام خارج شديد صيد كنيد) كه منظور بيان جواز صيد است نه امر به آن و وجوب صيد.

(مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ...)- (از جايى كه خدا شما را بدان امر كرده است) در معناى اين جمله اقوالى گفته شده است:

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست