نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 307
زنان را در ايام عادت بصورت غير عادى بفهمند
و لذا همين مطلب را سؤال كردند و آيه نازل شد. ولى در نظر ما قول اول صحيحتر است.
تفسير:
(يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ ...)-
در اينجا خداوند حكم ديگرى را بيان ميكند كه از تو (اى محمّد) درباره عادت زنان
سؤال ميكنند بعضى گفتهاند سؤال كننده مردى بنام «ابو الدحداح» بود.
(قُلْ هُوَ أَذىً ...)- كلمه «اذى» را «قتاده و
سدى» بمعناى كثيف و نجس گرفتهاند و مجاهد بمعناى «خون» و قاضى بمعناى رنج و آزار
دانستهاند كه زنان در اين ايام متحمل ميشوند.
(فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ ...)-
از آميزش با زنان در ايام عادت دورى كنيد بعقيده ما اين حكم حرمت فقط براى آميزش
بصورت عادى است و ابن عباس، عائشه، حسن، قتاده، مجاهد و محمّد بن حسن نيز بر اين
عقيدهاند.
(وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ ...)-
با آنان پاك نشوند نزديكى نكنيد.
در قرائت كلمه «يطهرن» بعضى با تشديد و بعضى بدون آن خواندهاند كه
معنايش در دو صورت فرق ميكند اگر بدون تشديد باشد بمعناى پاكى و تمام شدن خون است
نه غسل كردن ولى اگر با تشديد خوانده شود معنايش غسل كردن ميباشد كه مذهب ما و
عقيده مجاهد و طاوس بر همين است.
(فَإِذا تَطَهَّرْنَ ...)- هنگامى كه غسل
كردند يا وضو گرفتند خود را شستند و تميز كردند كه هر سه معنا براى كلمه «تطهرن»
شده است.
(فَأْتُوهُنَّ ...)- پس درآئيد آنها را، و مراد
از اين، بيان جواز است نه امر به آن نظير آيه كريمه:(وَ إِذا حَلَلْتُمْ فَاصْطادُوا) هر وقت از احرام خارج شديد
صيد كنيد) كه منظور بيان جواز صيد است نه امر به آن و وجوب صيد.
(مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ ...)-
(از جايى كه خدا شما را بدان امر كرده است) در معناى اين جمله اقوالى گفته شده
است:
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 307