responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 303

[سوره البقرة (2): آيه 221]

(وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكِينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (221))

[ترجمه‌]

با زنان مشرك ازدواج نكنيد مگر آنكه ايمان آرند، همانا كنيزى با ايمان بهتر از زن مشرك است هر چند (جمال او) اعجاب شما را برانگيزد.

با مردان مشرك نيز تا وقتى ايمان نياورده‌اند ازدواج نكنيد و همانا بنده مؤمن بهتر است از مشرك هر- چند (زيبايى يا ما (ار) اعجاب شما را برانگيزد.

مشركان شما را بآتش مى‌خوانند و خدا ببهشت و مغفرت و خدا آيات خويش را براى مردم بيان ميكند شايد آنان پند گيرند.

شرح لغات:

لا تنكحوا: نكاح نكنيد و نكاح بمعناى «عقد» و «عمل آميزش» آمده ولى بعضى ميگويند كه اصل آن بمعناى «عمل آميزش» است و چون در مورد عقد زياد استعمال شده لذا اكنون همان معناى عقد از آن فهميده ميشود.

امَه- كنيز-

شأن نزول‌

اين آيه درباره «مرثد بن ابى مرثد غنوى نازل شد، رسول اكرم او را كه مردى شجاع و نيرومند بود بمكه فرستاد تا جمعى از مسلمانان را كه در مكه بودند از آنجا بيرون آورد.

در مكه زنى از مشركان او را بخود خواند و او كه مردى مسلمان و پاى بند احكام بود اجابت نكرده زن گفت آيا امكان دارد كه با من ازدواج كنى آن مرد گفت بايد از رسول اكرم سؤال كنم كه جائز است يا نه؟! وقتى بمحضر آن حضرت شرفياب شد و جريان را معروض داشت آيه كريمه نازل شد

نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي    جلد : 2  صفحه : 303
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست