نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 276
تبديل اين آيات باينست كه آن را تحريف يا
كتمان يا تاويل و تعبير غير صحيح كنند همانطور كه اين كارها را در مورد تورات و
انجيل انجام دادند و در اسلام هم بدعتگذاران و «مبتدعه» در قرآن نظير آن را مرتكب
شدند.
نظم آيات گذشته
پس از بيان احكام و شرايع الهى و اينكه مردم در عمل و ترك آنها سه
دستهاند:
«مؤمن، كافر و منافق» و بيان وعد و وعيد الهى اين مطلب را به پيامبر
يادآورى ميكند كه اگر مردمى بتو ايمان نميآورند نه از جهت نارسايى ادله و براهين
تو است بلكه بعلت ناپاكى طبيعت و آلودگى رفتار و كردار آنها است و قبل از تو نيز
نظير اين مخالفت، را با انبياء كردند و از آنها بپرس ...
براى آنها كه كافرند زندگى اين دنيا جلوه نموده و اهل ايمان را مسخره
ميكنند، كسانى كه پرهيز كارى كردهاند روز قيامت مقامى برتر دارند و خدا هر كه را
خواهد بىحساب روزى دهد
شأن نزول
در شأن نزول اين آيه سه قول است:
1- قول ابن عباس كه ميگويد آيه درباره ابو جهل و ديگر رؤساء قريش
نازل شد كه نعمتهاى دنيا برايشان فراهم گسترده بود و تهى دستان از مؤمنين چون
«عبد اللَّه بن مسعود، عمّار، بلال و جناب» را مسخره ميكردند و ميگفتند اگر محمّد
پيغمبر بود اشراف و ثروتمندان قريش دور او را ميگرفتند.
2- قول «مقاتل» كه معتقد است آيه درباره «عبد اللَّه بن ابى» و
يارانش نازل شد كه ضعفاء مؤمنين را مسخره ميكردند.
3- قول «عطا» كه مورد نزول آيه را رؤساء يهود از بنى قريظه و بنى
نظير و بنى قينقاع ميداند كه اينان مهاجران فقير را مسخره ميكردند.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 276