نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 213
و ميتواند متفرق بجا آورد ولى پشت سر هم
بودن بهتر است شافعى نيز همين طور گفته است.
(يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ ...)-
بعضى گفتهاند مراد سهل بودن حكم حكم خدا است در مورد اينكه بمريض و مسافر دستور
افطار داده و روزه را مانند ديگران بر آنها واجب نكرده است.
و عدهاى گفتهاند منظور سهل و آسان بودن حكم خدا در تمام كارها است.
(وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ ...)-
سختى و زحمت شما را نميخواهد.
اين آيه دليل است بر فساد قول «جبريّه[1]
چه از اين آيه استفاده ميشود كه كارهايى كه مردم مىكنند دو قسمت است يك قسمت از
آنها سهل و آسان است و قسمت ديگر پر مشقّت و سخت و چيزهايى كه خداوند از مردم
انجام يا ترك آن را ميخواهد از قسمت اوّل ميباشد نه از قسمت دوّم و در صورتى كه
خداوند چيزهاى پر مشقت و سخت را از آنان نميخواهد پس آنچه از قدرت آنها خارج است
بطور مسلّم نمىطلبد.
(وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ ...)-
در معناى اين جمله سه قول گفته شده است.
1- خداوند آنچه بر شما سهل و آسان است ميخواهد بنا بر اين چند روزى
كه مريض يا در سفر بوده و روزه نگرفتهايد وقتى كه مرض شما برطرف شد و يا از سفر
بوطن خويش آمديد چند روزى كه در ماه رمضان روزه نگرفتهايد قضاى آنها را بجا آوريد
تا اينكه عدد ماه رمضان تكميل شود.
2- براى اينكه عدد ماه رمضان تكميل گردد بشما اجازه افطار روزه داده
شد.
3- اتمام عدد ماه رمضان براى افراد سالم و حاضر در وطن سهل است ولى
بر كسانى كه مريض يا در سفراند سخت خواهد بود و بايد براى آنكه ماه رمضان را تكميل
نمايند چند روزى در وقت ديگر روزه بگيرند.
[1] جبريه كسانى هستند كه معتقدند انسان از خود هيچ اختيارى
ندارد و آنچه از كار نيك انجام ميدهد در آنها مجبور است. فساد و بطلان اين عقيده
از نظر ادلّه عقلى و شرعى در جاى خود ثابت شده است و در آيه فوق نيز اشارهاى بآن
ميباشد.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 2 صفحه : 213