نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 14 صفحه : 135
«كل هذه» گويند.
ذم المنازل بعد منزلة اللوى
و العيش بعد اولئك الايام
يعنى: بعد از آن منزل و بعد از آن ايام، همه منزلها و زندگى مورد
مذمت واقع شدند.
بنا بر اين بوسيله «اولئك» هم مىتوان به عاقل اشاره كرد، هم به غير
عاقل.
(كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا): ضمير به «كل» برمىگردد.
يعنى از همه اين اشياء پرسش بعمل مىآيد. ممكن است به انسان برگردد.
طولا: مصدر و جانشين حال است. ذو الحال يا فاعل فعل است يا جبال.
برخى هم آن را تميز گرفتهاند.
فتلقى: اين فعل منصوب است به اضمار «ان» زيرا در جواب نهى واقع شده
است.
(مَلُوماً مَدْحُوراً): حال.
مرحاً: تميز. ممكن است مصدر و جانشين حال باشد.
مقصود:
اكنون مىفرمايد:
(وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ):
چيزى را كه نشنيده، نديده و ندانستهاى، نگو: شنيده، ديده و دانستهام. اين معنى
از ابن عباس و قتاده است.
حسن گويد: يعنى پشت سر مردم حرف مزن و از آنها غيبت نكن. محمد بن
حنفيه گويد: يعنى شهادت دروغ نده.
اصل اين است كه: اين آيه نسبت به هر گفتار يا كردار يا تصميمى كه از
روى علم نباشد، عموميت دارد. گويى چنين مىگويد: جز آنچه را كه علم بدرستى آن دارى
نگو و جز آنچه را كه بدرستى آن يقين دارى، انجام نده و جز آنچه را كه بصحت آن
اطمينان دارى، معتقد نباش. گروهى از اصحاب ما به اين آيه، استدلال كردهاند بر
اينكه:
عمل بقياس و خبر واحد، جايز نيست، زيرا از اينها علم بدست نمىآيد و
طبق اين آيه،
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 14 صفحه : 135