(وَ قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ):
كفارى كه پيش از اينان بودند، با مؤمنين به نيرنگ پرداختند و در كفر خود حيله
كردند و در تكذيب پيامبران سياست و تدبير بكار بردند.
همانطورى كه خداوند مكر آنان را باطل كرد، مكر اينان را نيز باطل
خواهد كرد.
(فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً):
همه كارها و تدبيرها براى خداوند است، بنا بر اين مكر آنان را بخودشان باز
مىگرداند و دلائل روشن براى بندگان خود نصب خواهد كرد.
ابو مسلم گويد: يعنى خداوند مالك جزاى مكر آنهاست. جبائى گويد: يعنى
خداوند عواقب وخيمى بر اثر نيرنگهاى آنان براى آنها فراهم خواهد ساخت.
(يَعْلَمُ ما تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ):
هيچ يك از كردار نيك و بد انسان بر خداوند مخفى نيست، زيرا او بهمه معلومات،
داناست. برخى گويند: يعنى خداوند به نيرنگهاى آنها نسبت به پيامبر آگاه است و همه
را باطل و دين خود را آشكار مىكند.
(وَ سَيَعْلَمُ الْكُفَّارُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ): در اينجا خداوند آنها را تهديد مىكند كه بزودى خواهند دانست كه سر
انجام، بهشت براى كيست. و اين هنگامى است كه مؤمنين داخل بهشت و كافران داخل جهنم
مىشوند. برخى گويند: يعنى كافران خواهند فهميد كه عاقبت پسنديده، براى شماست يا
ايشان و اين هنگامى است كه خداوند دين خود را ظاهر گرداند.
(وَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلًا): مردم كافر، بتو مىگويند كه تو از جانب خداوند فرستاده نشدهاى.
(قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ): بگو: شهادت خداوند در باره صدق ادعاى من كافى است، زيرا براى اثبات
نبوت من آيات و دلائلى قرار داده است كه براى اهل
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 90