نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 73
برابر عذاب خداوند، دفاع كنندهاى نيست
قرائت:
اهل كوفه و يعقوب «صدّوا» بضم صاد و ديگران بفتح صاد خواندهاند. در
سوره «مؤمن» نيز همين طور قرائت كردهاند. «صَدَّ»، مثل «رجَعَ» است. شاعر گويد:
صدت كما صد عما لا يحل له
ساقى نصارى قبيل النصح صوام
يعنى: بازگشت، هم چنان كه مسيحيان پيش از عيد فصح روزه دارند و از
آنچه بر ايشان حلال نيست، باز مىگردند. و عمرو بن كلثوم گويد:
صددت الكاس عنا ام عمرو
و كان الكاس مجراها اليمين
يعنى: جام را اى ام عمرو، از ما بازگردانيدى، حال آنكه جام را از سمت
راست مىچرخانند.
در قرآن كريم گاهى اين فعل اسناد به فاعل داده شده، مثل:(الَّذِينَ كَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ) (نساء 176: آنان كه كافر شدند و از راه خدا بازگشتند) و مثل:
(وَ يَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ) (حج 25: و باز مىگردند از راه خدا و مسجد- الحرام) بنا بر اين
قرائت فتح صاد، نظير آن در قرآن هست، يعنى: مردم را از پيامبر باز مىدارند.
آنهايى كه فعل را بصيغه مجهول خواندهاند، فاعل فعل را سركشان و گردنفرازان
دانستهاند. ممكن است نظير «صد فلان عن الخير» باشد. يعنى فلان كس كار خيرى انجام
نداد، نه اينكه مانعى او را از اينكار منع كرد.
لغت:
استهزاء: مسخره كردن و كوچك شمردن كسى.
املاء: تأخير. اين كلمه از «ملاوه» است و «ملوان» يعنى روز و شب. ابن
مقبل گويد:
الا يا ديار الحى بالسبعان
الح عليها بالبلى الملوان
يعنى: الا اى خانههايى كه گذشت شب و روز آنها را به سختى كهنه و
فرسوده ساخته است.
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 73