نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 191
مىكنند، استثنا كرده، مىفرمايد: بجز كسانى
كه در برابر اغواى ابليس، تسليمند و مخالفتى نمىكنند. بنا بر اين ابليس را بر
چنين كسانى تسلط است، زيرا از هدايت، عدول و دعوت ابليس را اجابت مىكنند.
برخى گويند: اين استثنا منقطع است. يعنى: لكن بر گمراهانى كه از تو
پيروى مىكنند، تسلط داراى.
(وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ): و وعدهگاه ابليس و پيروانش جهنم است.
(لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ): در اين باره دو قول
است:
1- از امير المؤمنين (ع) روايت است كه: جهنم را هفت در، يعنى هفت
طبقه است كه روى يكديگر قرار دارند. على (ع) يكى از دستها را بر روى دست ديگر نهاد
و فرمود: اينطور. خداوند بهشت را به عرض، گسترش داده و آتش را طبقه طبقه، قرار
داده است. طبقه زيرين، جهنم، روى آن «لظى»، روى آن حطمة، بالاى آن سقر، بر سر آن
جحيم، بالاى آن سعير و طبقه نخستين هاويه است.
در روايت كلبى آمده است كه: طبقه بالا جهنم و طبقه زيرين هاويه است.
از ابن عباس است كه: در اول جهنم و در دوم سعير و در سوم سقر و در
چهارم جحيم و در پنجم لظى و در ششم حطمة و در هفتم هاويه است.
چنان كه ملاحظه مىشود، روايات، در اين باره مختلف است. عقيده مجاهد،
عكرمه و جبائى نيز همين است. اينان گويند: درهاى جهنم مثل قرار گرفتن دست روى دست
است.
2- ضحاك گويد: جهنم را هفت در، يعنى هفت درجه است كه به ترتيب روى
يكديگر قرار گرفتهاند. درجه اول جاى اهل توحيد است كه بقدر اعمال و عمرشان در
دنيا عذاب مىشوند سپس خارج مىگردند. درجه دوم جاى يهود، درجه سوم جاى مسيحيان،
درجه چهارم جاى صابئين، درجه پنجم جاى مجوس، درجه ششم جاى مشركين عرب و درجه هفتم
جاى منافقين است. چنان كه مىفرمايد:(إِنَّ الْمُنافِقِينَ
فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ) (نساء 145: منافقان
در درجه زيرين جهنم هستند). قول
نام کتاب : ترجمه مجمع البیان فی تفسیر القرآن (مترجم- بیستونی، محمد) نویسنده : الشيخ الطبرسي جلد : 13 صفحه : 191